Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного: (на примере ориентационного концепта МЕСТО)
Электронная библиотека УрГПУ
Информация об архиве | Просмотр оригиналаПоле | Значение | |
Заглавие |
Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного: (на примере ориентационного концепта МЕСТО)
Linguo-didactic potential of concept analysisfor teaching Russian as a foreign language |
|
Автор |
Ян Байлин
Сюань Чжиъинь Дзюба, Е. В. Yang Bailing Dziuba, E. V. Xuan Zhiyin |
|
Тематика |
ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ КОНЦЕПТЫ МЕСТА ЯЗЫКОВАЯ КАРТИНА МИРА МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА МЕТОДИКА РУССКОГО ЯЗЫКА В ВУЗЕ РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ЗНАЧЕНИЯ СТУДЕНТЫ ЛИНГВОДИДАКТИКА CONCEPTS PLACES LANGUAGE PICTURE OF THE WORLD RUSSIAN LANGUAGE TEACHING METHODS METHODOLOGY OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN HIGH SCHOOL RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE CONCEPTUAL MEANINGS LINGVODIDACTICS |
|
Описание |
The article attempts at describing conceptual content of a linguo-mental unit “place” in Russian linguistic worldview. The methodology of this research is based on the ideas of S.G. Vorkachev, V.I. Karasik and other researchers (particularly those interested in linguoconceptology). They single out three components in the structure of a concept: “meaningful”, imagery and value-based. The key method in this research is the method of conceptual analysis; subsidiary methods include the method of lexicographic analysis, the method of verbal associative experiment, contextual method in combination with sampling from the Russian National Corpus. The choice of methods is determined by the material of this research: explanatory dictionaries of the Russian language (historical and contemporary ones), associative dictionary, the data of the verbal associative experiment and the Russian National Corpus.
В статье предпринята попытка описать концептуальное содержание лингвоментального феномена место в русской языковой картине мира. |
|
Дата |
2019-05-24T07:09:14Z
2019-05-24T07:09:14Z 2019 |
|
Тип |
Article
Journal article (info:eu-repo/semantics/article) Published version (info:eu-repo/semantics/publishedVersion) |
|
Идентификатор |
Ян Байлин. Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного : (на примере ориентационного концепта МЕСТО) / Ян Байлин, Сюань Чжиъинь, Е. В. Дзюба // Педагогическое образование в России. — 2019. — № 4. — С. 117-125.
2079-8717 http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11728 10.26170/po19-04-16 |
|
Язык |
ru
|
|
Связанные ресурсы |
Педагогическое образование в России. 2019. № 4
|
|
Формат |
application/pdf
|
|
Издатель |
Уральский государственный педагогический университет
|
|