Просмотреть запись

Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного: (на примере ориентационного концепта МЕСТО)

Электронная библиотека УрГПУ

Информация об архиве | Просмотр оригинала
 
 
Поле Значение
 
Заглавие Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного: (на примере ориентационного концепта МЕСТО)
Linguo-didactic potential of concept analysisfor teaching Russian as a foreign language
 
Автор Ян Байлин
Сюань Чжиъинь
Дзюба, Е. В.
Yang Bailing
Dziuba, E. V.
Xuan Zhiyin
 
Тематика ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ
КОНЦЕПТЫ
МЕСТА
ЯЗЫКОВАЯ КАРТИНА МИРА
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА
МЕТОДИКА РУССКОГО ЯЗЫКА В ВУЗЕ
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ
КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ЗНАЧЕНИЯ
СТУДЕНТЫ
ЛИНГВОДИДАКТИКА
CONCEPTS
PLACES
LANGUAGE PICTURE OF THE WORLD
RUSSIAN LANGUAGE TEACHING METHODS
METHODOLOGY OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN HIGH SCHOOL
RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
CONCEPTUAL MEANINGS
LINGVODIDACTICS
 
Описание The article attempts at describing conceptual content of a linguo-mental unit “place” in Russian linguistic worldview. The methodology of this research is based on the ideas of S.G. Vorkachev, V.I. Karasik and other researchers (particularly those interested in linguoconceptology). They single out three components in the structure of a concept: “meaningful”, imagery and value-based. The key method in this research is the method of conceptual analysis; subsidiary methods include the method of lexicographic analysis, the method of verbal associative experiment, contextual method in combination with sampling from the Russian National Corpus. The choice of methods is determined by the material of this research: explanatory dictionaries of the Russian language (historical and contemporary ones), associative dictionary, the data of the verbal associative experiment and the Russian National Corpus.
В статье предпринята попытка описать концептуальное содержание лингвоментального феномена место в русской языковой картине мира.
 
Дата 2019-05-24T07:09:14Z
2019-05-24T07:09:14Z
2019
 
Тип Article
Journal article (info:eu-repo/semantics/article)
Published version (info:eu-repo/semantics/publishedVersion)
 
Идентификатор Ян Байлин. Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного : (на примере ориентационного концепта МЕСТО) / Ян Байлин, Сюань Чжиъинь, Е. В. Дзюба // Педагогическое образование в России. — 2019. — № 4. — С. 117-125.
2079-8717
http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11728
10.26170/po19-04-16
 
Язык ru
 
Связанные ресурсы Педагогическое образование в России. 2019. № 4
 
Формат application/pdf
 
Издатель Уральский государственный педагогический университет