Просмотреть запись

An Impact of Biofeedback Training on the Effectiveness of Cognitive Training in Stroke Patients

Электронный научный архив УРФУ

Информация об архиве | Просмотр оригинала
 
 
Поле Значение
 
Заглавие An Impact of Biofeedback Training on the Effectiveness of Cognitive Training in Stroke Patients
Влияние БОС-тренинга на эффективность когнитивных тренировок у пациентов с инсультом
 
Автор Козлова, Н. В.
Цехмейструк, Е. А.
Атаманова, И. В.
Левицкая, Т. Е.
Назметдинова, Д. Г.
Kozlova, N. V.
Cexmejstruk, E. A.
Atamanova, I. V.
Levickaya, T. E.
Nazmetdinova, D. G.
 
Тематика ПАЦИЕНТЫ С ОСТРЫМ НАРУШЕНИЕМ МОЗГОВОГО КРОВООБРАЩЕНИЯ
СНИЖЕНИЕ КОГНИТИВНЫХ ФУНКЦИЙ
КОГНИТИВНЫЕ ТРЕНИРОВКИ
БИОЛОГИЧЕСКАЯ ОБРАТНАЯ СВЯЗЬ
POST-STROKE PATIENTS
COGNITIVE FUNCTION IMPAIRMENTS
COGNITIVE TRAINING
BIOFEEDBACK
 
Описание Original manuscript received March 03, 2020.
Revised manuscript accepted March 30, 2020.
Introduction. The clinical significance of cognitive impairments remaining in patients with acute cerebrovascular accidents (stroke) in the second rehabilitation period actualizes the need for their correction. The technique of cognitive training shows a high degree of cognitive function recovery, but negative emotional states that may occur in patients during rehabilitation may reduce its positive effect. In this regard, the use of biofeedback (BFB) training to stabilize the patients’ psycho-emotional state before cognitive training can increase its effectiveness. Purpose. To evaluate the impact of BFB-training on the effectiveness of cognitive training in patients with acute cerebrovascular disorders in the second rehabilitation period. Design. 41 post-stroke patients (ischemic stroke) in their late recovery period with varying degrees of cognitive impairments, not reaching the level of dementia, completed a course of standard rehabilitation and psychological treatment, including cognitive training sessions. Of these, 20 patients (the experimental group), before cognitive training, additionally underwent a BFB-training based on the skin conductance parameter. Psychodiagnostic evaluation conducted before and after the rehabilitation course included a study of visual and auditory-speech memory, volume, distribution, and attention switching, the level of depression, as well as unconscious and conscious anxiety. Results. After the course of rehabilitation and psychological treatment, the experimental group showed a statistically significant improvement in all cognitive functions and indicators of psycho-emotional state. Positive dynamics in the control group is observed only in the cognitive sphere. The level of cognitive functions in the experimental group after the rehabilitation course was significantly higher than in the control one. Conclusions. An additional inclusion of BFB-training in the course of rehabilitation and psychological treatment helps to increase the effectiveness of cognitive training by stabilizing the psycho-emotional state, as well as by providing a positive impact of biofeedback methods on cognitive functions.
Введение. Клиническая значимость сохраняющихся когнитивных нарушений у пациентов с острым нарушением мозгового кровообращения во втором реабилитационном периоде актуализирует необходимость их коррекции. Метод когнитивных тренировок показывает высокую степень восстановления когнитивных функций, однако негативные эмоциональные состояния, которые иногда возникают у пациентов в процессе реабилитации, могут снижать его положительное влияние. Использование БОС-тренинга для стабилизации психоэмоционального состояния перед когнитивными тренировками может повысить их эффективность. Цель. Оценить влияние БОС-тренинга на эффективность когнитивных тренировок у пациентов с острым нарушением мозгового кровообращения во втором реабилитационном периоде. Дизайн. 41 пациент с ишемическим инсультом в позднем восстановительном периоде с разной степенью когнитивного снижения, не достигающего уровня деменции, прошел курс стандартных реабилитационно-психологических мероприятий, содержащий когнитивные тренировки. Из них 20 пациентов (экспериментальная группа) дополнительно перед тренировками проходили БОС-тренинг по параметру электрической кожной проводимости. Психодиагностическая оценка, проводимая до и после курса реабилитации, включала исследование зрительной и слухоречевой памяти, объема, распределения и переключения внимания, уровня депрессии, а также неосознаваемой и осознаваемой тревоги. Результаты. После курса реабилитационно-психологических мероприятий в экспериментальной группе отмечено статистически значимое улучшение всех когнитивных функций и показателей психоэмоционального состояния. Положительная динамика в контрольной группе наблюдалась только в когнитивной сфере. Уровень когнитивных функций в экспериментальной группе после курса реабилитации был достоверно выше, чем в контрольной. Выводы. Дополнительное включение БОС-тренинга в курс реабилитационнопсихологических мероприятий способствует повышению эффективности когнитивных тренировок за счет стабилизации психоэмоционального состояния, а также положительного влияния методов биоуправления на когнитивные функции.
The study was supported by the Russian Foundation for Basic Research, project № 18-013-00937 “A biopsychosocial approach to rehabilitation of patients with cerebrovascular diseases: An integrative psychological model of health evaluation”.
 
Дата 2020-09-15T09:29:20Z
2020-09-15T09:29:20Z
2020
 
Тип Article
Journal article (info:eu-repo/semantics/article)
Published version (info:eu-repo/semantics/publishedVersion)
 
Идентификатор An Impact of Biofeedback Training on the Effectiveness of Cognitive Training in Stroke Patients / N. V. Kozlova, E. A. Cexmejstruk, I. V. Atamanova, T. E. Levickaya, D. G. Nazmetdinova // Lurian Journal. — 2020. — Vol. 1. Iss. 1. — P. 129-139.
2712-8040 (print)
http://elar.urfu.ru/handle/10995/88664
https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44816818
10.15826/Lurian.2020.1.1.9
 
Язык ru
en
 
Связанные ресурсы Lurian Journal. 2020. Vol. 1. № 1
 
Формат application/pdf
 
Издатель Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Издательство Уральского университета