Просмотреть запись

Воспитание цифрового поколения: роль виртуальных сообществ

Электронный архив РГППУ

Информация об архиве | Просмотр оригинала
 
 
Поле Значение
 
Заглавие Воспитание цифрового поколения: роль виртуальных сообществ
Educating the digital generation: The role of virtual communities
 
Автор Харланова, Е. М.
Сиврикова, Н. В.
Рослякова, С. В.
Черникова, Е. Г.
Kharlanova, Е. M.
Sivrikova, N. V.
Roslyakova, S. V.
Chernikova, Е. G.
 
Тематика DIGITAL GENERATION
EDUCATION
UPBRINGING
VIRTUAL COMMUNITIES
SELF-REALIZATION
SATISFACTION THROUGH SELF-REALIZATION
MEANS OF EDUCATION
TEENAGERS
ADOLESCENTS
ЦИФРОВОЕ ПОКОЛЕНИЕ
ВОСПИТАНИЕ
ВИРТУАЛЬНЫЕ СООБЩЕСТВА
САМОРЕАЛИЗАЦИЯ
УДОВЛЕТВОРЕННОСТЬ САМОРЕАЛИЗАЦИЕЙ
СРЕДСТВО ВОСПИТАНИЯ
ПОДРОСТКИ
 
Описание Introduction. Modern educational space, as well as socialisation, exists in the framework of two interrelated components: the real (material) and virtual (digital) world. Adolescent self-realisation takes place in this mixed, or hybrid, space employing its means. One of them is virtual communities, i.e. communities existing on the platforms of digital resources, using digital devices, information and communication technologies. According to forecasts related to the near future, interaction in communities through ones digital counterparts and artificial intelligence will become a prerequisite for successful performance. However, teachers, having no experience of growing up in the conditions of the unfolding digital world, cannot always objectively assess the role of its factors and apply them as means of education. Aim. The present research aimed to investigate the influence of virtual communities on adolescent self-realization, to determine the conditions that guarantee positive influence and, thus, to validate and justify the pedagogical guidelines that will foster constructive interaction in virtual communities. Methodology and research methods. The study was based on the cultural-historical theory by L. S. Vygotsky. According to it, virtual communities are considered as a way of self-realization for adolescents in the context of digital society culture. Through virtual communities an adolescent undergoes socialization in a mixed environment in the course of his/her own activities and interaction with representatives of certain cultures. The constructive approach sets a course to identify the principles of teaching staff support for the subsequent teenagers’ successful usage of this tool. Data collection was carried out in the form of an online survey using the Yandex Forms Internet service in 2022. 2996 school students of the Chelyabinsk region aged from 13 to 17 years took part in the survey. The authors employed the methods of mathematical data processing: Somers’ D-test, Kramer’s V-test, CHAID (Chi Squared Automatic Interaction Detection) analysis. Results. The majority of teenagers (87 %) are involved in various types of virtual communities (educational, cognitive, and entertaining). The participation in virtual communities has a direct relation to involvement in different types of activities and respective satisfaction with self-realization. It generally implies being involved in several types of virtual communities, spending moderate amount of time in virtual communities, participating in virtual learning societies. Virtual communities have undeniable educational potential. The realization of this potential ensures constructive interaction and self-realization of adolescents, and requires pedagogical support. Scientific novelty. It is proved that virtual communities influence adolescent self-realization. The article determines the conditions of the constructive virtual community influence on adolescent self-realization. The research also substantiates the pedagogical principles, which guarantee the educational potential fulfillment (polysubjectivity, productive online-offline interaction, and proactivity). Moreover, the article established that the strategy of digital educational transformation should set a course to the transition from ensuring accessibility and security in a virtual environment to managing virtual communities for the purpose of the self-development and self-realization. Practical significance. The research outcomes may be applied for the development of educational programmes and the implementation of educational activity in the realities of a digital world.
Введение. Современное воспитательное пространство, как и пространство социализации, включает два взаимосвязанных мира – реальный (физический) и виртуальный (цифровой). В этом смешанном (гибридном) пространстве, используя его средства, осуществляют свою самореализацию подростки. Одним из таких средств выступают виртуальные сообщества (общности, использующие для взаимодействия цифровую платформу, цифровые устройства и информационно-коммуникационные технологии). Согласно прогнозам, в ближайшее время взаимодействие в сообществах с использованием цифровых двойников, искусственного интеллекта станет необходимым условием успешной деятельности. Однако педагоги, не имея опыта взросления в условиях цифрового мира, не всегда могут объективно оценить роль его факторов в развитии подростков. Цель. Исследовать влияние виртуальных сообществ на самореализацию подростков в смешанном пространстве, определить условия, обеспечивающие их позитивное влияния, и на этой основе обосновать принципы педагогического сопровождения конструктивного взаимодействия в виртуальных сообществах. Методология, методы и методики. Исследование базировалось на культурно-исторической теории (Л. С. Выготский), согласно которой виртуальные сообщества рассматривались как средство самореализации подростка в условиях культуры цифрового общества, оперируя которым в процессе собственной деятельности и взаимодействии с носителями культуры, он проходит социализацию (овладевает культурой) в смешанном пространстве. Конструктивный подход задал ракурс на выявление принципов педагогического сопровождения использования подростками данного средства самореализации. Сбор данных проводился в форме онлайн-опроса с использованием интернет-cервиса Yandex Forms в 2022 году. В опросе приняли участие 2995 школьников Челябинской области в возрасте от 13 до 17 лет. Методами математической обработки данных выступили: D-критерий Сомерса, V-критерий Крамера, CHAID (Chi Squared Automatic Interaction Detection) анализ. Результаты. Большинство подростков (87 %) вовлечены в виртуальные сообщества разного типа (учебные, познавательные, развлекательные). Участие в виртуальных сообществах имеет прямую связь с включенностью в разные виды деятельности и удовлетворенностью самореализацией (при вовлеченности в несколько типов виртуальных сообществ, умеренном времени проведения в них, участии в учебных виртуальных сообществах). Виртуальные сообщества обладают воспитательным потенциалом, а его реализация, обеспечивающая конструктивное взаимодействие и самореализацию подростков, требует педагогического сопровождения. Научная новизна. Доказано, что виртуальные сообщества взаимосвязаны с самореализацией подростков. Определены условия конструктивного влияния виртуальных сообществ на самореализацию подростков и принципы, обеспечивающие реализацию их воспитательного потенциала (проактивности, полисубъектности, продуктивного онлайн-оффлайн взаимодействия). Спрогнозировано, что стратегия цифровой трансформации воспитания должна взять ориентир на переход от обеспечения доступности и безопасности подростка в виртуальной среде, к управлению им виртуальными сообществами в целях своего саморазвития, самореализации. Практическая значимость. Результаты полезны для разработки программ воспитания, и реализации воспитательной деятельности в реалиях цифрового мира.
The study was carried out with financial support of Mordovian State Pedagogical University named after M. E. Evseviev in the course of the project “Scientific and Methodological Support for the Realisation of the Communities’ Potential in Education and Proactive Preparation for the Educational Activities of Future Teachers and Specialists in the Social Sphere” headed by Kharlanova E. M., № МК-52-2023/2 of 04.05.2023.
Статья подготовлена при финансовой поддержке ФГБОУ ВО «Мордовский государственный педагогический университет им. М. Е. Евсевьева» в рамках проекта «Научно-методическое обеспечение реализации потенциала сообществ в воспитании и проактивной подготовке к воспитательной деятельности будущих педагогов и специалистов социальной сферы» (руководитель Харланова Е. М.), рег. № МК-52-2023/2 от 04.05.2023 г.
 
Дата 2024-04-10T11:53:17Z
2024-04-10T11:53:17Z
2024-01
 
Тип Article
Journal article (info:eu-repo/semantics/article)
Published version (info:eu-repo/semantics/publishedVersion)
 
Идентификатор Воспитание цифрового поколения: роль виртуальных сообществ / Е. М. Харланова, Н. В. Сиврикова, С. В. Рослякова, Е. Г. Черникова // Образование и наука. — 2024. — № 1. — С. 103–132. — DOI: 10.17853/1994-5639-2024-1-103-132.
2310-5828
1994-5639
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44041
10.17853/1994-5639-2024-1-103-132
 
Язык ru
 
Связанные ресурсы Образование и наука. 2024. № 1
 
Права Open access (info:eu-repo/semantics/openAccess)
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).
 
Формат application/pdf
 
Издатель Российский государственный профессионально-педагогический университет